10 April 2011

Geng Kapak




Masa mula-mula nak start blogging pikir jugak,kata ganti diri apa yang sesuai ni. Kau aku ke, atau saya awak. Kata ganti pun bawa pening. Tapi, aku rasa untuk keselesaan aku sendiri, aku lebih selesa guna “aku”.

Dulu Cikgu tuisyen add math aku pernah cerita pasal perkataan “aku” ni. Dia kata perkataan “aku” ni untuk yang paling rapat dengan kita je. Contoh nye kalau kita cakap dengan diri kita sendiri. Ada tak kita cakap macam ni 

“kenapa apa yang saya buat semua tak menjadi ni?” 

kat diri kite sendiri? Tak pun

 “saya rasa saya rindu kat mak saya” 

monolog sendiri? Tak..kan? Mestilah kita selalu monolog guna word “aku”. Lagi satu yang cikgu aku cerita, “aku” ni untuk tuhan kita. Kalau kita berdoa, mesti kita doa macam ni 

“ya ALLAH, berikan aku ketenangan hati”

Atau

“ya ALLAH, kurniakan aku kebahagiaan di dunia dan di akhirat”

Kan?

Cuba sesekali kita berdoa guna word “saya”. Ermm, korang trylah sendiri berdoa lewat solat guna perkataan saya. Mesti macam pelik sikit.



Kenapa tetiba cikgu addmath aku tetiba nak cerita pasal kata ganti diri kan? Macam tak kene pulak dengan profession dia sebagai seorang cikgu yang sentiasa dengan nombor-nombor nih. Macam mencabar kewibawaan cikgu BM aku plak. Kisahnya macam ni.

Cikgu aku ni sangatlah bestnye mengajar add math. Tau jelah, add mathkan subjek yang subjek-biasa-fail-form-four. Jadi, ramai lah yang nak tuisyen dengan cikgu ini. Tapi style cikgu ni lain. Dia taklah macam cikgu tuisyen lain. Walaupun tuisyen, tak ada kelebihan kasih sayang yang dia bagi. Macam kat sekolah biasa je. Yang bezanya, kitorang tak payah pakai uniform sekolah lah pergi tuisyen. Kedudukan kerusi pun teratur je. Lelaki satu side, perempuan satu side. 

Aku pernah jugak kene sound direct dengan cikgu ni. Sekali tu, aku masuk je kelas entah kenapa kawan-kawan aku macam ghairah dah lama tak nampak aku. Kecohlah kejap. Siap-siap aku duduk je, dia cakap, “patut nye kalau dah tahu ada cikgu ke depan nih, senyap je sume. Greet cikgu ke apa-apa yang patut. Tunjuk hormat sikit. Budak-budak sekarang memang macam ni ke?” hah, hammik kau.. Senyaplah kami sekelas. 

Satu hari tu datang kelas ada satu perhiasan baru kat dinding kelas. Siap bingkai elok. Tapi gambar dalam tu tak adalah cantik mana. Ada conteng-conteng tangan je. Apa yang lawa sangat sampai boleh gantung kat dinding kan. Tulisan tu lebih kurang macam ni lah,

“cikgu, kau ingat ko ngajar best sangat? Aku tak takutlah dengan kau.”
Geng kapak





Siap sign tak boleh blah. Dia ingat dalam cerita “kungfu hustle” agaknya. Tapi, tak tahulah antara budak-budak dalam kelas kitorang tu, sapa yang hantar surat layang tu. Tue yang cikgu aku ini start cerita disebalik penggunaan perkataan “aku” dan “saya”. Habis je mukaddimah dia pasal kata ganti diri nama itu, dia pun start ngajar macam biasa.

Habis je kelas, sebelum dia bagi kitorang balik, dia cakap macam ni 

“semua orang dah tak payah datang dah kelas lepas ni. Saya dah tak nak ngajar dah pelajar yang macam kamu semua. ”

Padan dengan muka kitorang. Satu kelas kene buang tuisyen. 


Geng kapak memang nak kene kapak!
















No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments