16 December 2010

Virtual Desktop






Ada satu hari itu, abang aku cabar untuk aku explore sendiri apa itu “virtual desktop”. Sebab selalu nya apa yang aku nak tahu pasal computer, aku tanya direct je pada dia. Tapi kali ini, bila aku mintak dia ajar dia jawab mudah je, “google it!” memang tak ada peluang lah dia nak ajar aku. Jadi, aku pun curi-curi masa untuk belajar sendiri mengenai virtual desktop ini.


Masa aku google-google, aku baca dulu di wiki apa sebenarnya virtual desktop ini. Wiki kata macam ini,

virtual desktop is a term used with respect to user interfaces, usually within the WIMP paradigm, to describe ways in which the size of a computer's desktop environment is expanded beyond the physical limits of the screen's real estate through the use of software.”

Pendek kata, virtual desktop ini boleh sediakan kita banyak set desktop untuk kegunaan, tapi bergantung juga pada kebolehan CPU untuk tampung power yang digunakan. Dan, untuk dapatkan virtual desktop ini kene gunakan software tertentu. 


Dengan adanye virtual desktop ini, kita boleh tukar atau sorokkan desktop kita kepada desktop kossng. Maknanya, semua multitask yang kite sedang buat, akan disorokkan. Software ini amatlah bagusnya kalau kita tak suka orang lain tahu mengenai apa yang sedang kita buat dengan PC kita. Dengan 1 click je, semua kerja-kerja yang sedang berjalan akan hilang, kosong jadinye desktop tu. Dan yang aku rasa paling best, kalau kita on music player, dengar lagu je tapi tak nampak playernye. Kalau orang yang tak tahu, mesti sangat jakun. Haha. Kalau search mengenai virtual desktop ini, jangan terkeliru dengan switch desktop. Switch desktop itu macam untuk tukar user saje.

Dalam pengamatan aku, software untuk virtual desktop ini ada macam-macam jenis. Cara untuk tukar desktop yang menarik perhatian aku, tapi yang aku dah sempat download dari sini saja.  kalau reader nak try yang lain kena lah rajin-rajin “google it.” Kalau dari website ini, terus je download. Kemudian, kena shoutdown PC dan bila on terus berfungsi.   

from google


Keburukkan virtual desktop ini, aku belum habis kaji lagi. Tapi selalunya akan lambatkan PC lah sebab guna memory banyak. Kemudian kebolehan untuk support virtual desktop ini bergantung pada Graphic Card juga. Mungkin banyak lagi yang aku belum habis explore. Kalau ada yang salah, sila-silalah betulkan. Jom google lagi! (^^,)V 

No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments