03 May 2011

Sekecil-kecil Pengorbanan Ibu Bapa

home sweet home



Pejam celik, pejam celik habis dua tahun di UIA Gombak.  Tak ada lagilah cuti untuk tahun dua. Welcome third year !

Cuti  kali ini hanya ada 3 minggu, kalau aku tak daftar untuk short sem, boleh jadi cuti sampai ke bulan 9 hampir 5 bulanlah tanam anggur di rumah. Jadi, lebih baik kalau daftar untuk short sem dan habiskan masa dengan bermanfaat sikit.

Minggu pertama cuti dah dihabiskan dengan lawatan sambil belajar ke Hong Kong. Balik je rumah tak sampai 10 jam, bergerak semula ke airport untuk hantar parents aku ke umrah. Yup ! Dua minggu baki cuti  aku menghabiskan masa di rumah tanpa parents aku. Argghh, tak lepas juga rindu pada parents aku.  Dan hidup aku dirumah merangkap seorang tukang masak, tukang kebun, driver, tukang basuh baju, dan jugak tukang kemas. Complete !





Betullah kata orang, selagi kita tak alami, kita takkan tahu bagaimana rasanya. Kalau umi ada kat rumah, semuanya settle. Bangun pagi  je dah ada breakfast. Kalau dah pukul 10 pagi tak sidai baju lagi, dah ada orang nak ingatkan. Terlajak subuh memang takkan lah.  Bila sampai tengahari, umie ada  je idea nak masak apa. Yang bestnya, pasti menepati selera dan cukup untuk seisi keluarga.


gambar hiasan : sarapan di Hong Kong


Kalau ayah pula, rumput kat depan rumah mesti tak sempat nak cecah buku lali. Pokok-pokok bunga yang segar dan hijau. Daun kering susah nak nampak. Pokok limau kasturi sebatang kat laman sentiasa dipetik. Pintu rumah, pagar, kereta semuanya beres dikunci bila dah malam. Minyak kereta sentiasa full.  Tak payah risau tayar pancit ke, engine tak boleh start ke.  Sabun basuh baju, sabun basuh pinggan, ridset, kicap sampai lah ke tisu dapur sume sentiasa ada.

Sekarang, bila semua kerja ni aku kene buat barulah rasa susah. Esok nak bangun pagi, malam ni dah kene fikir nak buat sarapan apa esok. Kalau tiba-tiba kicap habis, kene pergi kedai sendiri. Barulah tahu nak memastikan rumput di laman pendek dan tidak semak bukan senang.  Kalau reti guna mesin potong rumput ok juga.  Siram pokok tiap-tiap petang. Daripada sidai baju, angkat baju , lipat baju sampailah ke simpan baju, semua kene buat. Barulah tahu susah. Rintihan anak dara zaman sekarang.

Bukanlah nak membuka aib di dada. Bukan tak pernah buat kerja-kerja macam ini. Bila balik cuti, biasa je tolong kemas rumah, atau kerja-kerja lain. Tapi itu atas tiket membantu mak ayah dirumah. Bila disuruh, diminta tolong barulah buat.  Tapi, bila dah semuanya di atas bahu ini, barulah tahu memang berat. Takkan nak biar je baju tak berlipat. Takkan nak beli je makanan kat kedai. Takkan nak biar rumput panjang sampai ular boleh menyorok. Errmm...

Hebat kan mak ayah kita? Bila kita lahir di dunia ini, semuanya dah teratur dan tersedia untuk kita nikmati. Dan apabila semakin menghampiri giliran kita, barulah perlahan-lahan kita sedar dan tahu betapa untuk menyediakan semua itu bukan mudah. Patutlah seorang kawan aku yang kawin muda cakap, “bila kita kawin awal, kita sedar awal pengorbanan ibu bapa kita terhadap kita”  








Alaa.. 2 minggu je pun ! 


2 minggu adalah satu penyeksaan bila tayar kereta pun aku yang kene bawa pergi bengkel untuk di tampal. Huurrmmm.... 




No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments