06 January 2012

Gelabah



Ada kawan aku ni suka cakap aku gelabah. Padahal aku cool je.  Tapi ye ar, kadang-kadang bila kita malu ke, bersalah ke, dalam keadaan dengan ego yang tinggi ke, memanglah nampak gelabah sikit. Tu pun dah puas cover dah tuh.

Tak adalah gelabah sangat sebenarnya.  

Gelabah ni macam ala-ala melatah kot. Ataupun tak keruan. Ye ke? 

Pointnya nak cakap,mungkin gelabah ni macam perlakuan kita yang tak terkawal. Dalam keadaan gelabah tu, perlakuan kita kadang-kadang tanpa sedar pun kita buat. Kadang-kadang terlebih. Kadang-kadang over. Kadang-kadang terus senyap, gelabah nya pasal. Ni play safe lah.

Tapi aku tak kisah pun kawan aku nak cakap aku cepat gelabah. Sebab tengok je zaman sekarang nih, berapa raaaaammmaaaiii lagi yang lagi teruk gelabahnya dari aku. 

2 3 keping gambar kecederaan pelajar-pelajar UPSI, macam-macam andaian ada dah. Pastu ramai pulak siap emo-emo. Baru dengar cite Adam Adli kat café meja sebelah borak, terus dah update status FB kutuk sana sini. Padahal tak tahu cerita sebenar.

Macam exaggerate pula aku. Ke gelabah. Mana ada.. 

Ini antara analogi untuk orang ramai je.

2 3 keping gambar amalina che bakri tersebar, ramai betul yang emo. Ni lagi aku tak paham. Lifestyle dan pendidikan agama adalah agak personal bagi aku. Kita sebagai orang luar memang tak ada hak untuk kutuk atau mengata.

Perlu sedar hidayah hanya untuk orang yang terpilih. Nikmat ALLAH adalah untuk semua. Tak semestinya pandai dapat hidayah. 

Sebab pandai adalah nikmat. Sebab tu orang yahudi, kristian, tamil, hindu, Buddha, sawai, kadazan pun ada yang pandai-pandai.

Duk ngata kat FB atau blog, bukan friend pun dengan amalina che bakri tu. Bukannya amalina che bakri tu follow pun blog korang. 

Andai kata menasihati, biar lah sampai kepada tuannya. Jangan sampai jatuh mengumpat plak.
Jangan terlalu gelabah mencari publisiti blogger terhebat dengan menjual pendapat yang lebih kurang je.

Jangan terlalu gelabah nak LIKE dan comment yang banyak dari friend buat status terkejut dengan perangai orang lain. (baik buat statement “hot” pasal diri sendiri..ketawa sikit)

Jangan terlalu gelabah nak bagitahu semua orang yang awak tu up to date dengan current issues. 

Tanya siapa duta Malaysia kat afganistan kang tak tahu jawab pulak.

Tanya berapa banyak bom kat Palestine kang tak reti jawab pulak.

Aku rasa macam aku pulak gelabah kutuk-kutuk orang lain gelabah… alahai… 






No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments