05 January 2012

E.X.A.M


1 message received
“ain, ada tak simpan petrol dalam tong? Ingat nak sikit”

Reply
“ada je. Tapi kawan punya. Dia tak amik-amik lagi kat bilik ni”

1 message received
“owh, ada kawan ni yang ni yang nak beli sikit, dia tak ada minyak lansung”

Reply
“oo, bleh je, tapi suruh dia amik semua lah, lepas tu isi semula. Senang sikit nak kira. Lagipun bukan ain punya kan..”

1 message received
“ok, nanti tanya dia kejap. Thanks ain, muah !”

******

1 message received
“sis, saya yang nak mintak minyak sikit tuh. Sis blok mana ye?”

Reply
“owh, boleh je.blok c. Tp, tahu kan yang minyak tu bukan saya punya, tapi kalau nak jugak amik semua and isi semua. Boleh?”

1 message received
“tak pe lah sis, saya dah ada kat tempat exam”

Reply
“erkk, ok, good luck exam! Kalau nak datang lepas exam pun boleh”

Heh ~~


******

Bila tiba time exam ni buat kita serba salah nak tolong orang. Eh, ke aku je? 

Time consuming. 

Rasa macam sangat berharga setiap minit dan saat yang ada. Tolak time makan, mandi, tidur, borak, chatting, Fb lagi. ada lah tinggal beberapa jam je dalam satu hari untuk study. Bertambah teruk lagi kalau spesies aku yang study last minit.

Dan minit-minit yang ada pun bukan 100% berguna untuk masukkan maklumat dalam otak ni. Alahai….

Berazam untuk tidak study hanya last minit rasanya sejak sem 1 kat matrix lagi. Sampai sekarang dah  jadi habits, still berazam. 

Berazam berzaman jadinya.

Bila fikir mengenai study last minit ni, banyak risiko sebenarnya.

Sakit.

Emergency kat kampung.

Kematian.

Blackout.

Kebakaran.

Orang mintak tolong.

Risiko-risiko ni membuatkan baki-baki masa yang kita ada untuk study last minit tuh burn macam tuh je. Tiba-tiba kena attend exam. Nak jawab apa kat exam? Berbekalkan perhatiaan time kelas je lah. Itu pun kalau tak ponteng kelas and tak tidur dalam kelas. Alahaaii…

******

“assalamualaikum, akak, saya yang mintak minyak tadi”

(suara bangun tidur)“owh, dah abis exam dah? Meh lah datang bilik kalau nak minyak”

“haa, saya dekat depan international school ni”

“owh, ingatkan awak duduk dalam UIA je”

“a’ah, memang saya duduk dalam UIA. Saya nak pergi isi minyak, tetiba dah kering motor dah tak boleh jalan. Akak tolong hantar minyak boleh?”

“Tadi tak datang ambil minyak sebelum keluar tuh kenapa ?! Lepas tuh keluar pergilah isi ! Heish! Kat area mana nih? Depan kedai makan tu?!”

“A’ah. Dekat traffic light ni”

“Yelah, akak datang lepas solat jap lagi. Tunggu situ diam-diam. Akak pinjam motor kawan akak pergi sana”

“Terima kasih akak.”
******

Ikutkan hati memang nak sambung tidur je. Buat-buat tak ada kudrat nak pergi. Tapi sebab aku pun pernah jugak kehabisan minyak. Nasib baik ramai kawan-kawan yang boleh jadi mangsa.
Aku pikir dia junior, tak ramai lagi kawan yang bermotor.

Then, tak reti lagi nak budget minyak sampai ke tak ke stesen minyak paling dekat. Pakai redah jelah tuh.

Tambah lagi, mintak tolong pada orang yang tak kenal, memang dah tak ada usaha lain lah tuh. Silapnya ego sikit tak nak datang lepas exam tu.

Aku pulak,

“Ingat ain, ikhlaskan hati bila tolong orang nih. Kadang-kadang ALLAH saje je buat orang lain mintak tolong kat kita supaya ada kebaikkan yang ko buat untuk ALLAH balas suatu hari nanti. Mudah jawab exam contohnya.”

“Kita tolong orang, ALLAH tolong kita. Jangan risau dengan masa yang kau gunakan tuh”

Monolog….
******

(sambil senyum)

“Nah minyak, nak isi dan pulang hari lain pun boleh. Kawan akak tu belum nak guna lagi”

“Terima kasih akak”

“No prob”

******

Semoga iman terus mengetuk pintu hati…

tuk..tuk..tuk..













No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments