16 October 2011

Cikgu pun cari cikgu juga





Mula-mula nak letak tajuk ala-ala “bukan mudah jaga anak”,  tapi rasa macam blog mak-mak pulak letak tajuk anak ni. 

Hari selasa lepas, pengalaman pertama mengajar anak orang di rumah orang #eh. Boleh pula lecturer ni mintak tolong student untuk ajar anak dia. Subjek math dan tolong tengok-tengokkan subjek yang lain. 

 “saya  bukan tak boleh nak ajar dia, tapi tahulah kan? Bila anak sendiri ni bukan nak dengar sangat cakap kita. Kalau ada orang lain yang ajar, mungkin dia akan lebih respect dan dengar kata sikit”

“owh, betul jugak tu”

“nanti kamu boleh lah nasihat-nasihat sikit mengenai aurat ke, adap-adap belajar ke”

“insyaALLAH. Saya cuba”

Fuuhh.. konon aku nak nasihat anak orang. Diri sendiri pun tak berapa nak betul lagi nih. Setiap hari isnin selasa dan jumaat. Kalau petang-petang tu aku tak ada ke bilik, aku sedang melakukan aktiviti yang murni lah sebagai seorang pendidik. Chewah !

Masa 1st time sampai rumah tu, macam biasa lah. Rumah keluarga yang ada anak kecik. Macam-macam barang mainan sepah-sepah. Tapi barang mainan je lah. Perabot-perabot tersusun rapi je. Isteri lecturer ni suri rumah. Pastilah rumah dalam keadaan bersih dan tersusun. 

Aku rasa, aku rasa lah melalui pengamatan diri sendiri terhadap masyarakat. Bila si ibu nya tidak berkerja atau suri rumah, mesti anak-anak akan jadi sedikit manja. Ataupun memang dimanjakan. Nak-nak lagi kalau si ibu jenis yang agak rajin dan mampu untuk buat semua kerja.

Ermm… tue yang mula-mula nak buat tajuk “bukan senang nak didik anak”. Manjakan pun salah, tak manjakan pulak nanti claim kekurangan kasih sayang. Entahlah, aku yang menulis belum ada anak dan belum bergelar ibu. Mana nak tahu. Tapi sementara aku mampu memerhati, bolehlah aku belajar dari hidup orang lain. Ye tak ?




Yup ! pengalaman baru untuk aku apabila menaiki motor sendiri ke rumah orang asing untuk mencari sesuap nasi dan rezeki. Ececece… Barulah dapat rasa betapa payahnya cari duit untuk hidup bila sampai bilik maghrib-maghrib. Rasa macam dari keluarga susah gile bila terpaksa belajar sambil kerja. 

Anyway, ini yang aku pilih. Terus mencari seribu satu pengalaman sementara usia masih muda dan sihat. Aku ingin merasai inpati kehidupan pada setiap penjuru dunia, agar tiada apa pun yang mampu menghalang kesenangan aku suatu hari nanti. Ok, tetiba bersemangat sangat. Padahal ramai dah yang buat kerja-kerja ni. Lebih teruk mungkin.  


Lepas ni nak try buat apa pulak dalam hidup?


Mak ayah aku cikgu, aku pun ke pusat tuisyen juga. Anak-anak memang degil kot. (^^,) 







 

Gambar: rindu pulak dekat anak sedara sorang nih.. lama dah tak jumpa, tidur lagi kah kerje nya?











No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments