22 April 2012

Gentlemen Bukan Memikat ..



Dulu aku pernah sekolah menengah dari tingkatan 1 sampai 3 sekolah yang majoritinya adalah anak-anak cina. Dari peladang, pemandu lori,  peniaga runcit sampailah bos-bos besar company ada sekolahkan anak kat sekolah nih.

Masa aku tingkatan 1, ketua pengawas ni cina. Mula-mula briefing pasal pengakap, aku kagum sebab ada juga melayu yang berkaliber dalam pengakap. Rupa-rupanya dia ketua pengakap dan dia cina dan dia jugaklah ketua pengawas tu.

Fluent malay.

Ok

Mana melayu?

Kalau waktu perjumpaan kokurikulum buat dalam kelas, mesti tak muat. Pengakap kira badan beruniform yang famous kat sekolah tuh. Mesti ada yang kena berdiri, kena cari kerusi, kena alih-alih meja, sebab nak menampung ahli dalam kelas yang kecik. Kalau yang datang awal, rilexlah. Kerusi ada lagi, siap boleh pilih kalau nak yang bawah kipas. 

Kalau Lau Chai Meng yang conduct meeting, dia akan announce “Yang lelaki bangun, bagi kerusi kat perempuan, pastu pergi cari kerusi kat kelas sebelah”. Well, perempuan boleh senyum lebar. Next-next meeting, lelaki bolehlah siap-siap standby kerusi lebih kat luar.

Pernah satu camping di sekolah, dia datang sekadar meninjau-ninjau anak buah buat kerja, tiba-tiba kedengaran azan maghrib. Dia selamber buat announcement “berhenti kejap, azan tuh”. 

Well, dia cina.

Aku mencari-cari juga sebab kenapa perempuan melayu sekarang semakin hilang rasa malu. Rasa sopan santun, rasa ingin memperlahankan suara di khalayak ramai, rasa ingin menutup aurat dengan sempurna (ini cliche). Rasa ingin bertegas dengan lelaki. Rasa ingin nampak garang depan lelaki. Perempuan tak lagi ada rasa kecik di kalangan lelaki. Tak lagi ada rasa hormat pada mana-mana lelaki.  


Perempuan tak lagi dengar kata lelaki, (ayah abang  suami). Perempuan seboleh daya nak bersaing dengan lelaki.

Aku tak jumpa-jumpa sebab ini. 

Mungkin aku pun tergolong. Alahai…

Selalu je aku ulang alik kampus naik public transport. 

Ada public transport, perlu ada coach wanita untuk lindungi wanita. Tapi still ada lelaki dalam tu, siap dapat tempat duduk. Ironically, perempuan berdiri, bergayut-gayut dengan tiang.

Ada public transport, yang  tiada coach wanita. Ok, semua orang boleh masuk mana-mana coach. Dan akan nampak 2 row tempat duduk yang penuh dengan lelaki-lekai gagah, smart-smart, sasa-sasa dan dikelilingi wanita still bergayut-gayut pegang tiang. Ada je scene lagi sedih, wanita tua berkedut sana-sini pun berdiri sandar kat pintu LRT.

Tak payah kira lagi lelaki yang potong line masa beratur nak naik bus, lagilah jauh nak bagi lalu dulu.

Owh, nie semua belum masuk lagi isu-isu, sexual harassment, buat-buat terlanggar, mata melilau-lilau, mencopet, tetas benang beg orang.

Ok


Aku masih lagi mencari sebab dan alasan.




Gentlemen Bukan Memikat ..









No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments