08 April 2012

Mangkuk penuh air









 








Aku suka kalau kalau aku ada kawan yang bukan dari dalam lingkungan kawan harian biasa aku. At least aku boleh react atau respond differently. Apa ek nak panggil? Secret friend? Secret company? Entah. Yang pasti seorang kawan.

Ok, so called kawan aku ni ada bagi perumpaan yang aku ingat sampai sekarang. Bayangkan, dalam beribu-ribu kata-kata yang kami duduk borak kan, ni je yang aku ingat. Haha. Suka hati.

Aku cuba untuk susun semula kata-kata dia agar mudah di faham untuk aku baca time aku dah tua kerepot nanti.


“ 
Hati perempuan ni ibarat mangkuk yang penuh dengan air. Penuh yang ke tahap bibir mangkuk. Lelaki yang hadir ke dalam hati perempuan ni pulak ibarat satu benda yang di isi ke dalam mangkuk tu. So, bila ada benda yang masuk, pasti air akan tertumpah. 

Makin besar yang mengisi, maka makin banyaklah air yang akan tertumpah. Tapi cuba bayangkan kalau benda yang mengisi itu pergi atau keluar dari mangkuk tadi, pastilah mangkuk itu tak lagi penuh seperti dulu 
 

Macam mana nak kait?


Semakin besar pengharapan dan pengisian cinta dari seorang lelaki kepada seorang perempuan, maka semakin banyaklah yang akan si perempuan korbankan untuk lelaki itu. Once lelaki itu meninggalkan kan dia, semakin kosonglah hati seorang perempuan itu.

Antara bukti, kalau perempuan yang dah biasa bercinta atau ber‘couple’, sekali dia terpisah, dia akan cuba mencari ganti. Agar hatinya kembali penuh dan tidak lagi kosong.

Tapi ada je yang tak mencari ganti, janda anak lima. Ermm.. mungkin hati dia di isi dengan kasih sayang dengan anak-anak.

Paling tidak pun, hati yang kosong itu serik bercinta atau sedikit trauma.

Pada lelaki,
Janganlah memberikan perasaan atau pengharapan itu sewenang-wenangnya pada mana-mana perempuan. Sebaliknya pilihlah sebetul-betulnya yang sesuai dan pasti untuk menjadi peneman sampai ke syurga.

Pada perempuan,
Juga jangan sewenang-wenangnya menaruh harapan dan memberi ruang untuk mana-mana lelaki yang belum dapat menjanjikan apa-apa. Biar yang mengisi hati itu menumpahkan  semua kandungan air dalam mangkuk, tetapi kekal sampai bila-bila….





Ececece ~~~



  

No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments