01 February 2011

ikan terubuk goreng


gambar hiasan


Dulu masa aku balik dari sekolah, aku akan terus ke rumah nenek aku. Sebab sekolah dekat la dengan rumah nenek aku. Lagipun mak ayah aku belum habis kerja lagi. Jadi, pergi mengaji al-quran, makan tengahari, panjat pokok ceri, main rounders, semuanya di rumah nenek aku. Aku panggil nenek aku, wan. Mak cik aku kata, kalau orang-orang Negeri Sembilan pendalaman, Rembau ke, Pilah ke, memang panggil nenek dengan gelaran “wan”.



Wan garang masa kitorang a.k.a cucu ni masa kecil-kecil. Biasalah budak-budak, degil tak menentu. Ikut suka je. Umi selalu pesan, kalau duduk rumah wan tak boleh lebih dari 3 hari, kalau dah masuk hari ke 4 mesti wan dah start marah-marah. Memang pun, tapi sapalah yang tak bengang kalau dah duduk rumah orang bersepah-sepah. Kipas tak tutup lepas dah guna. Nak keluar main, tak tutup tv. Wan memang nagging kalau kitorang buat salah macam ini. Selalu aku 3 beradik la yang ada time hari-hari sekolah. Tapi nagging wan sekejap je. Bila time ajak makan, dia ok je.

Aku pula memang selalu suka duduk umah wan, bila hujung minggu je aku akan ke  rumah wan. Atuk dah tak ada. Sebulan lepas aku lahir, atuk pun meninggal. Umi pun pernah cerita, atuk memang nak tunggu aku lahir, barulah dia ‘pergi’. Jadi, tiap-tiap hujung minggu, aku macam temankanlah nenek aku kat rumah itu. Padahal lebih banyak menyusahkan dari meneman. Hahaha. Umi pon ada cerita juga, mula-mula lepas aku lahir, semua orang panggil aku farah, tapi wan  pelat R. Jadi, dia nak panggil aku ain. Habis semua oranglah panggil aku ain.

Aku ada satu tabiat buruk masa kecik-kecik. Suka betul meratah lauk. Kalau dah meratah lauk, tak cukup lah untuk makan dengan nasi kan? Bila wan pergi mandi sekaligus basuh baju, aku pun sneak in kat dapur bukak tudung saji, ratah ikan goreng. Ikan goreng yang paling aku suke, ikan goreng terubuk. Wan pulak memang suka goreng ikan tuh. Bila aku sedap-sedap meratah, wan jerit dari toilet “kalau nak makan ikan tu, elok-eloklah duduk”. Terkejut kot! Aku pun tak tahulah mana wan boleh tau aku tengah ratah. Aku memang dah cover habis silent dah. Malu ar nak sahut, terus blah dari dapur senyap-senyap. Konon-konon wan salah dengar lah. Hahaha.

Wan suka bawa aku pergi kedai mamak depan rumah tuh. Beli ikan la, beli sayur lah, aku pun memang rajinlah ikut, sebab mesti dapat upah. Dah nak balik je, wan cakap “ain amiklah apa-apa yang ain nak”. Masa ini, buat-buatlah pilih nak amik junk food apa kan? Padahal, awal-awal lagi dah aim nak amik apa. Hahaha. Kadang-kadang pergi kat lori yang bawa sayur-sayur dan ikan jual merata-rata tuh. Kalau lori ini, jauhlah sikit berjalan. Sebab lori ini berhenti jauh sikit dari rumah wan. Tapi, aku selalu pelik, wan boleh je agak lori tu datang pukul berapa, padahal tak pernah sama pun masa kitorang pergi ke lori tuh. Tapi setiap kali pergi tak pernah missed. Hebat gak instinct wan aku nih.

Masa aku kecik-kecik dulu, dalam umur 7 8 tahun, lepas mandi aku mesti bawak sikat dengan rambut basah aku, duduk atas riba wan. Wan pun paham-paham sikatkan rambut aku. Dulu memang suka bela rambut panjang, macam wan jugak. Lepas tu, part yang aku tak suka, wan mesti letak bedak comot-comot kat muka aku. Tak adalah nak diratakan betul-betul bedak tuh. Masa tuh aku tak tahu lagi nak lawa-lawa, biar jelah. Bukan ada orang nak tengok pun. Hahaha.



Masa aku form 3, aku siap bawa semua buku study aku nak study kat rumah wan. Konon-konon nak privacy. Bolehlah sambil-sambil temankan wan. Yang paling aku tak boleh lupe, wan siap buatkan air kot masa belajar. Aku punyalah gerun dengan wan, wan siap buat air untuk aku masa belajar. Appreciated gile. Lupe plak, yang lagi best, masa  result UPSR keluar, wan yang call aku tanya dapat berapa A. Terkejut juga, wan tahu tarikh keluar result. Up to date gile. Rupa-rupanya, ada jiran yang sibuk dok cerita anak dia dapat 5 A. Haha. Agak kecewa wan bila tau aku tak dapat 5 A. Tak dapat nak act ngan jiran dia. Huhu.

Dulu aku selalu berangan, kalau aku dah bertunang atau nak memperkenalkan bakal suami, aku sendiri nak bawa kat wan aku. Aku nak bagi special chance kat wan untuk interview bakal pendamping aku. Hahah. Barulah tau macam mane nak hadap wan yang garang. Haha. Aku juga berangan nak tafsir al-quran pada wan bile aku tamat kelas bahasa arab nanti. Haha. Kononlah kan, berangan gak nak drive kereta sendiri untuk wan gie pasar ke, gie bayar bill air dan elektrik ke. Pergi surau petang-petang ke.  Tapi semua tinggal angan dan kenangan.



Aku sempat jaga wan masa wan atas wheel chair. Aku suapkan air dan ubat untuk wan. Aku pula yang sikat rambut wan. Aku yang sediakan air untuk wudhuk wan. Aku pula yang gorengkan ikan untuk wan. Aku pula yang ke kedai belikan kuih apam yang wan suka. Keadaan wan semakin teruk. Aku sanggup berulang-alik dari rumah wan ke rumah aku sebab nak temankan wan hari-hari. Sakit kaki yang selama ini ditanggung semakin teruk. Sejarah heart attack menyumbang parah. Satu pagi, sepupu aku call tanya balik kampong atau tak sebab wan dah sangat teruk ke ICU. Tapi aku tak tahu menahu pun. Umi saja tak bagitahu takut aku cemas sangat nak balik. Sampai terkeluar ayat kurang sopan pada umi. “takkan nak tunggu wan dah tak ada baru nak bagitau ain?” sorry umi


Ajal.


Sehari sebelum birthday aku yang ke 20, wan pergi mengadap ilahi.



Pokok ceri yang aku selalu panjat tuh dah kene tebang. Aku pon tak pasti tokey lori ikan tu tahu tak pasal wan. Aku dah lama tak makan ikan terubuk goreng. Aku dah boleh drive, tapi tak pernah bawa wan.  Dan aku pasti, bila aku dah ada pilihan hati, tak mungkin aku dapat kenalkan pada wan kat dunia nih. However, all the sweet memories will remain forever. From now onwards, appreciate people more..  (T_T)



god's bless will always be with u..

3 comments:

  1. uwwwaaaaaaaaaaaaaaa entry ni sedih....baca mula2 ingat nak komen buat lawak... ending2 dah rasa nak nangis la pulok....:( sob sob.. semoga wan tenang di alam Barzakh....

    ReplyDelete
  2. touching..touching.... isk..isk..isk.. T_T

    *ko agak ngade2 gak masa kecik..

    ReplyDelete
  3. yes2!! dapat gak wat entri sedih.. huhuh.. tapi nie kesah benar yer...

    zul, apa yg nak wat lawak nye? terima kasih, smoga wan aman...

    izwan, mana ada ngada2.. biasalah kanak2 kan...

    ReplyDelete

Intense Debate Comments