08 June 2011

Masalah Sosial: Ibu Bapa Perlu Dipersalahkan !



Bila ada je masalah-masalah yang timbul, semua orang pasti menunding jari. Biar apa pun masalah itu. Biar terjadi di mana-mana pun. Setiap manusia pasti ada sikap defensive. Kalau kanak-kanak bergaduh pun, pasti pada asalnya yang bersalah tetap akan menunding jari dahulu atau memberi alasan terlebih dahulu daripada terus mengaku bersalah. Masalah sosial dah membarah dalam masyarakat kita. Isu ni aku dah pernah tulis suatu ketika dulu. Tapi, entah aku suka betul kupas isu-isu yang sering terjadi di depan mata dan di sekeliling.



Yup ! Aku tetap dengan pendirian aku yang ibu bapa memang perlu dipersalahkan. Tajuk ini adalah tajuk presentation aku untuk subject English di pusat asasi uia dulu. Bila orang dengar tajuk ni pada mulanya pasti akan marah atau mempersoalkan. 

Kenapa nak salah kan mak ayah pulak ? 

kan mak ayah, mana ada salah dengan anak-anak ?

kan mak ayah dah didik elok-elok, si anak yang tak nak dengar !

eh, mak ayah dah bagi makan bagai, tak kan mak ayah salah jugak !

dah nama pun mak ayah, tak kan tak sayang kan anak-anak, nak salahkan mak ayah lagi ?

mak ayahkan contoh terbaik pada anak-anak, pasti bukan salah mereka !

berdosa tuduh mak ayah yang bukan-bukan !

Baguslah kalau semua orang ada perspective seperti ini. Apa yang kita ucapkan adalah apa yang kita rasa. Mungkin alasan-alasan ini reflects ibu bapa masing-masing. Tapi, part yang sedihnya, tak semua ibu bapa boleh memenuhi semua criteria-criteria ni. 

Kalau kita meletakkan diri kita sebagai seorang anak yang sentiasa dapat didikan yang baik dari ibu bapa, atau yang sentiasa mendapat perhatian dari ibu bapa, kita tak nampak apakah sebernanya salah ibu bapa itu sendiri. Tapi, kalau kita meletakkan diri kita sebagai seorang ibu bapa yang masih terkial-kial dengan ilmu agama, kurang ilmu sabar, panas baran, sedikit sebanyak kita akan nampak kepincangan ibu  bapa sendiri.

Jangan menunding jari pada ibu bapa zaman menggunakan perigi. Atau ibu bapa zaman tiada handphone lagi. Tapi, pandang pada ibu bapa zaman kini. Zaman ibu bapa yang sogok anak-anak dengan kemewahan, ibu bapa yang menggantikan diri mereka dengan wang ringgit. Ibu bapa yang hanya biarkan ustaz dan ustazah melihat anak-anak mereka solat. Mereka inilah yang perlu dipersoalkan.

Banyak dah cerita-cerita drama melayu yang mengkaji semula apakah sebab musabab seseorang remaja itu memberontak dan melakukan masalah-masalah social. Kalau seorang remaja itu kaki pukul atau kaki buli, selalunya bapanya suka memukulnya tanpa sebab dan soal selidik. Lelaki yang menyerupai wanita, pasti ada sejarah ibu bapa yang sangat berkehendakkan anak perempuan sekaligus melayan anak lelakinya seperti anak perempuan. Para remaja yang tak solat, biasanya mereka susah nak melihat ibu bapa mereka solat. Merokok? Sejak mereka bayi lagi dah menjadi secondary smoker dari bapa mereka. Nah ! Inilah masalah ibu bapa sekarang. 

Lepas tu, kalau kena tangkap merokok disekolah dah kena denda. Undang-undang yang di buat manusia ni memang sangat mengelirukan. Kenapa salah pulak merokok sedangkan ibu bapa (so-called role model) merokok tak salah pulak? Analogi lain, kalau kita tengok, orang-orang muda hisap rokok kat luar-luar mall, mesti kita pandang serong and anggap diorang ni jenis-jenis kutu. Tapi kalau pakcik-pakcik kita merokok kat rumah kita sendiri, kita ok je. Siap hidang air lagi. kan? Ok, ni masalah diskriminasi umur pulak. Tapi basically, hormat dan kebiasaan kita dah tak bertempat. Ibu bapa juga manusia yang tak maksum. Boleh melakukan kesalahan.




Pada aku, didikan juga perlu diberikan seawalnya pada ibu bapa. Menghadapi anak-anak pada zaman ini lebih susah dan mencabar. Term ibu bapa ini adalah lebih pada generasi aku. Generasi kini yang berumur 30 ke 20 yang sudah menjadi ibu bapa. Diri ini menulis bukan atas pengalaman tapi atas pemerhatian. Pada aku, anak-anak kecil ibaratkan span dengan air, walaupun hanya direnjis pasti akan diserap. Anak-anak kecil akan absorb apa saja yang diberi, di lihat dan di dengar nya. Kalau ibu bapa hari-hari memaki dan menggunakan kata-kata kesat, pasti itu  juga menjadi zikir mereka. Kalau ibu bapa mengambil ringan perihal solat, anak-anak apatah lagi. Kalau hari-hari diajar hidup dengan nada marah dan tinggi, anak-anak akan pelik dengan dengan term lemah lembut dan sopan. Belum masuk cerita ibu bapa yang tiada rasa bersalah atas penghasilan anak dari sejarah hitam yang lalu. Ini semua termasuk dalam menyumbang masalah social yang semakin membarah ni.  

Tepuklah dada tanyalah hati sendiri. Adakah gelaran ibu bapa itu kita gelarkan pada diri kita sendiri, atau anak-anak yang mengiktirafkan gelaran itu. Keduanya adalah berbeza. Anak adalah amanah dari Allah. Bukan calang-calang yang memberi amanah. Dan setiap apa yang dilakukan ke atas anak-anak, pasti akan dipersoalkan. Semoga diri ini juga sentiasa dalam keadaan sedar dalam mendidik diri sendiri. (^^,)  
  





    

No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments