28 June 2011

Marah




Ada orang kalau marah sangat buruk rupanya. Ada orang kalau marah pun, cool je muka dia. Tak dapat nak detect marah ke tak dia nih. Ada jugak jenis orang yang marah tapi tak pernah mengekspresikan kemarahan itu. Hebat betul kawal kemarahan.

Sekarang dah ada bermacam-macam medium untuk lepaskan kemarahan. Social network je dah berlambak-lambak untuk bagitahu satu dunia yang dia tengah marah. Tue baru social network, tak kira roommate yg boleh jadi tempat luah kemarahan. Diari tahunan untuk di conteng rasa marah, laut yg terbentang luas untuk menjerit-jerit. Konon-konon jerit-jerit tu boleh lah reda sikit kemarahan itu. Banyak lah cara nak meluah kan rasa marah.


Kali ni nak mengupas isu marah-marah dalam facebook. Alaa, tajuk biasa. Bila marah-marah sikit, tulis kat FB, tak puas hati sikit kat orang tuh, tulis kat FB. Bengang ngan orang drive tak bagi signal, tulis kat FB. Makan kat cafĂ© bayar mahal pun tulis kat FB. Nak lagi privacy, gaduh ngan awek pun tulis kat FB. Bengang ngan pakwe pun tulis kat FB. Kalau lagi ekstreme tuh, gaduh laki bini pun tulis kat FB. Tapi ini sume understood ar. Tak menyentuh sensitivity sesetengah orang. At least kemarahan itu hanya untuk kelegaan diri sendiri. Cuma dia menyalurkan rasa kemarahan itu  jauh dari orang sepatutnya. At least tak menimbulkan pergaduhan atau kemarahan yang lebih lanjut. 




Yang menjadi halnya, apabila kemarahan itu sememangnya ditujukan pada orang yang membaca post kat FB tu. Kes ini memang lebih mendatangkan kemarahan orang lain yang lebih teruk. Senang cite, nak marah kan seseorang itu, tapi satu dunia tahu yang orang itu kene marah. (errkk…paham ke nih?). Apabila sesuatu perkara itu boleh di bawa berbincang tetapi di war-warkan keseluruh dunia, itu lebih menyakitkan. Banyak dah pengalaman berkenaan hal marah-marah dalam FB nih. 

Baru-baru ni, student UIA digemparkan dengan note kat FB yang ditulis oleh master student UIA sendiri. Mengutuk-ngutuk dan menuduh-nuduh pelajar UIA yang bukan-bukan dengan nada pembacaan yang marah. Aku lebih suka menganggap ia adalah satu cara provokasi kepada seluruh pelajar UIA sendiri. Memandangkan masalah social yang terjadi di Malaysia ni dah terlalu banyak, mungkin penulis cuba menyedarkan student UIA untuk berasa lebih bertanggungjawab. Dan bukannya menambah beratkan masalah social Malaysia ini.  Tapi, cara dan tutur kata yang diluahkan mendatangkan kemarahan banyak pihak. Sekaligus orang akan memandang rendah terhadap kelayakan penulis sendiri. Ini contoh marah yang tak elok. Ada banyak lagi cara rasanya untuk menegur dan mengubah sesuatu perkara itu. Memang beratus komen dapat disenaraikan untuk note tu. Popular sekejap penulis tuh.

Ada jugak yang berbalas marah dalam FB. Ini boleh dikategorikan si pemarah dan si kena marah agak terbuka untuk argue masalah diorang menjadi bacaan umum. Mungkin pada diorang itu sebagai tauladan untuk orang lain. Tapi jelas-jelaslah yang cara itu agak tak professional dan tak matang. Sebaiknye boleh di bawa berbincang dan tidak perlu diketahui umum kenapa pula perlu di jadikan bacaan umum kan? Hal ini agak kebudak-budakkan tapi tak boleh cakap jugak, orang bila dah marah, macam-macam boleh buat kan?





Marah tu satu perkataan yang pasti akan di senaraikan kalau suruh buat senarai perasaan. Jadi, ianya adalah lumrah pada setiap orang. Semua orang ada hak untuk marah. Ayam pun reti marah, inikan pulak manusia. Tapi, bagaimana kita meluahkan rasa marah. Dan bagaimana kita salurkan kemarahan itulah yang membezakan kita dengan ayam. 

Ikutlah sunnah. Bila rasa marah itu masa kita berdiri, maka duduklah, bila rasa marah itu datang masa duduk, baringlah. Semakin kita merendahkan kedudukan kita, semakin kita sedar yang kita ini hanyalah serendah-rendah taraf hamba. Berwuduk agar lari syaitan disekeliling kita yang semakin membisikkan nilai-nilai menambah kemarahan dalam diri ini. Penulisan ini adalah penulisan untuk aku sendiri baca di kala waktu marah. Jadi, aku mengingatkan aku. (^^,)V







 
p/s : sekarang memang tengah ketagih main angry birds nih. Walaupun duk replay banyak kali, tapi tetap nak tamatkan riwayat semua khinzir-khinzir tuh ! hahah..~~








    

No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments