14 October 2012

K.A.W.A.N






     
Last week, hari sabtu aku pergi Asian Extreme Sport Village. Extreme ke? haha.. pada kami yang tak berapa nak aktif ini boleh la anggap extreme..

Sewa kereta, tak tahu jalan, bawa kereta ikut GPS, isi minyak cukup-cukup, gerak pagi-pagi, itu semua rutin biasa untuk student macam kitorang kalau nak berjalan. Bila dah usaha menebalkan muka untuk pinjam kereta tak berjaya, well haruslah menyewa. 

Aku tak berapa minat nak cerita keseronokkan bermain di sana. Sebab, tak boleh nak ungkap hanya dengan kata-kata pembacaan dalam blog ni. Kalau betul nak tahu, kene cerita face to face. Kene tengok reaksi muka dan gaya kitorang bercerita. Baru ar maha gempak keseronokkan journey ke sana. 

Haha.

Suka hati..






Apa yang lebih aku hargai? Bergelak ketawa dalam kereta, sesat dua tiga kali pada jalan yang sama, berbalah dalam kereta, ejek mengejek, bahan membahan. Well, serius, ini membuatkan kita lebih kenal antara satu sama lain. Selfish ke, care ke, belagak abang ke, pendiam ke, garang ke, cerewet ke, tenang ke, play safe ke. Ada saje. 



Aku berpijak pada bumi yang nyata. Memang semua tu ada di kalangan kawan-kawan. Opps, di kalangan manusia. Memang itu lumrah hakikat sifat manusia. Sekolah rendah saje aku ada 2, sekolah menengah ada 3. Kejiranan, tuisyen lagi.. Aku ada ramai kawan. So-called “kawan”.

Dan setiap kawan yang aku ada ni, aku boleh kategorikan di bawah title yang berbeza-beza. Aku tak lah hebat mana nak label-label orang. Tapi, please admit, memang setiap dari kita pun punya  hak untuk letak kawan kita pada standard yang mana.

Dan standard itu berbeza-beza. Kita tak boleh ada title kategori untuk kawan-kawan kita sama dengan orang lain. Paham ke ni? Haha.. blog aku, suka hati aku..





Bila sebut tentang kawan, aku suka beralah. Beralah ke kalah? Entah. Dengan kawan, baru aku tahu macam mana rasa ada adik beradik perempuan. Macam mana rasa ada makhluk yang punya sama sifat dengan kita. Macam mana rasa ada orang yang lebih pengemas dari kita. (Sebab kat rumah adik beradik lelaki tak berapa pemgemas..). 

Banyak kot yang aku belajar dari kawan. Daripada belajar shopping menghabiskan duit loan, sampailah jangan lupa doa makan sebelum makan and puasa sunat isnin khamis. Nak dengan tak nak buat je. Round satu Malaysia dari Johor ke Perlis lalu Kelantan pun jadi. Ke Sabah, ke HongKong, ke Kemboja, ke Singapura. Juga dengan kawan. Ah! Jangan cakap ke tempat berseronok yang lain, memang dengan kawan saje. Hahaha.. 

Apa lagi alasan untuk aku tak hargai kawan? Apa lagi alasan untuk aku khianat kawan? Apa lagi alasan untuk aku tak teruskan berkawan?

 

Tak ada..   





Selepas family yang ada ikatan darah, aku letakkan kawan. As I said, dalam kawan tuh ada banyak kategori. Tapi, selagi dalam rangkuman kawan, aku menghargai setiap perasaan. Hormat dan gelak tawa apatah lagi bermuka manis dan senyum, semua orang layak dapat dari aku.

Kawan sekelas, kawan sebilik, kawan semahallah, kawan semakmal, kawan setadika, kawan sesekolah, kawan sepermainan, kawan sekatil, kawan sekerusi, kawan sepersatuan, kawan seusrah, kawan sesocial network, kawan gaduh, kawan senyum, kawan tengok movie, kawan berjalan, kawan bergosip, kawan senegeri, kawan seuniversiti, kawan sekerja, kawan setempat praktikal, kawan sehobi, kawan ke pasar malam.. dan kawan-kawan yang lain.

Semoga berkekalan..

Dan selepas kawan-kawan perempuan ni, baru aku letakkan kawan lelaki. 

Satu makhluk tuhan yang aku kenal sejak kecil lagi. kenal? Ermm.. boleh laa…






Dan suatu hari nanti, kawan-kawan perempuan ni akan aku tinggalkan. Susah untuk aku hang out bersama lagi. Aku pasti yang itu. Sama ada aku, atau korang yang tinggalkan.. Almaklum la, nanti-nanti dah sibuk dengan suami dan anak-anak. Pasti hang out bersama kawan adalah priority yang terakhir.

 Aku paham. 


Kita sama-sama paham.

















 P/S: rasa nak letak banyak gambar, biar semua kawan aku terlibat masuk sekali... tapi apakan daya.. mungkin pada akaun flick boleh upload sume gambar.. mungkin..suatu hari nanti..~~





 

No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments