22 May 2012

Backpacking around Europe





Aku pernah bercerita dengan kawan aku yang aku nak sangat backpacking. Ini semua gara-gara terpengaruh dengan novel “sang pemimpi”. Ah ! andrea hirata lagi.

Dia cerita macam mana watak hero boleh survive hidup kat Europe tanpa duit yang cukup, skill yang ada boleh selamat dari mati kesejukan. Ah! Banyak betul pengaruh novel itu.

Aku pun sedar, sejak dari aku baca novel itu aku start suka melancong ke negara-negara orang. Abang aku pernah juga cakap, 

“buat apa sibuk gie negara orang, Malaysia pun tak abis jelajah lagi”.

Entah. 

Lain.

Kalau berada kat negara orang kita akan mula rasa sayang pada negara kita sendiri. Rasa sayang yang lebih. Macam mana ek nak describe? Tapi memang lain. 

Ye, kita akan compare dan contrast. Tapi, still rasa sense of belonging pada negara sendiri tu sangat.
Kalau bila comparing tu rasa negara kita kurang, kita ada azam untuk merubah, tapi bila kita rasa negara kita better, kita ada rasa bangga. Bangga yang bukan sebarangan.

Aku nak tahu budaya, aku nak tahu kebiasaan orang-orang di tempat lain. Aku nak tahu cara dan pembawakan orang lain di negara lain. Aku nak tahu makanan orang lain. Aku nak tahu pakaian orang lain. 

Kalaulah tercapai impian nak backpacking, aku tak kisah kalau tak duduk hotel lapanbelas bintang, aku tak kisah kalau tak pergi ke mall ada butik Gucci terbesar di dunia. Aku pun tak kisah kalau aku terpaksa pergi pakai kasut kulliyyah aku je. Aku pun tak kisah juga kalau aku perlu backpacking guna beg sandang aku yang dah 6 tahun ni. Haha. #miskinbetoi

Tapi, aku nak tinggalkan jejak tapak kaki aku di tepi-tepi jalan. Cap-cap jari aku tiang-tiang lampu. Aku nak baca peta di bandar-bandar kecil. Aku nak berinteraksi dengan orang-orang tempatan. Aku nak berinteraksi dengan sipenjual burger tepi jalan. Aku jugak nak terhangak-hangak kehairanan melihat bangunan dan seni bina seni ukir di negara orang. 

Aku nak jadi seperti kanak-kanak kecik yang baru melihat dunia. 

Ye, dunia yang lain. 

Bertanya itu dan bertanya ini.

Moga dengan umur yang semakin singkat ini, aku sempat menjelajah. 

Jangan pernah tanya aku, perihal tahap keinginan untuk ke tempat yang perlu diziarah penuh syarat oleh umat Islam. 

Aku tiada jawapan.

Yuna
Backpacking around Europe

We question what we are
This I spent the best so far
And I miss you
When we're apart

I... I barely even know you
You rarely do this too
I don't usually talk to strangers
Until I met you

And this feeling shall last
This feeling shall last
We are proud to know to not to know
That we are strong enough to let it go
And this feeling shall last
This feeling shall last
I could be a thousand years apart
And you always have my heart

Well this has been nice
We'll meet again sometime
But I can't promise you
'Coz I'm flying away

When I'm (on) top of some building
With the lovely view
I'll think of you

And this feeling shall last
This feeling shall last
We are proud to know to not to know
That we are strong enough to let it go
And this feeling shall last
This feeling shall last
I could be a thousand years apart
And you always have my heart


We're going that backpack intrigue
We're traveling around Europe
And 7 different languages
And learn how to say Hello
Oh will you do stop by the Eiffel Tower
We'll drive around Rome
Before we head on home

It's a small world darling
And we are still young
We might be so far away
We might just meet again someday

And this feeling shall last
This feeling shall last
We are proud to know to not to know
That we are strong enough to let it go
And this feeling shall last
This feeling shall last
I could be a thousand years apart
And you always have my heart






No comments:

Post a Comment

Intense Debate Comments